Magbarn!

Regel nr 1;
Väck aldrig ett barn som sover. Sov hellre oroligt själv än inte alls.

Rekommendationen säger att barn under ett år inte ska sova på magen med risk för plötslig spädbarnsdöd. Mille är ett magbarn. Så fort man går ut från sovrummet rullar han över och drar upp knäna under sig. Försöker hålla lite koll och går in till honom då och då som igår. Fick nog vända honom 10 gånger under kvällen. När han väl sover som en stock känns det jäkligt onödigt att störa honom hela tiden men vad ska man göra?
När jag gick och la mig vid 12 tiden så fick han nog. Började gapa och skrika för att jag var där igen för att lägga honom på rygg. Det höll på ett par timmar till och från. Till slut somnade han på sidan men bara om jag höll handen på honom. Varje gång jag försiktigt skulle ta undan den bortdomnade armen så vaknade han till och gallskrek.
Vid halv tre vågade jag ta bort handen på riktigt för då snarkade han som en kung. Sen sov han till klockan 8.30. Även om det var jobbigt just under vakenstunden inatt så känns det som att det faktiskt var en bra natt. Jag behövde ju inte göra något mer än att hålla handen på honom.. egentligen..

Nästa gång ska jag nog låta honom sova på magen ändå och ha lite extra koll, hellre sova oroligt än inte alls =)





På morgonen tog Mille ett bad, nu när han sover ska jag passa på att färga håret och sen baka lite morotskakor som mannen kan ha med sig till träningen imorn. Måste hålla mig sysselsatt =)


Kommentarer
Postat av: N

2010-01-31 @ 20:23:21
Postat av: Anonym

Freja har nästan alltid sovit på mage. Så fort hon kunde rulla över från rygg till mage har hon gjort det. =)

2010-01-31 @ 20:24:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback